Nasza szkoła stwarza wiele możliwości do samorealizacji, rozwoju zainteresowań i umiejętności ucznia. Metody impresyjne, jak i ekspresyjne, aktywność ruchowa, to jeden z istotnych elementów kształcenia i rewalidacji dzieci i młodzieży w naszej szkole.
Kształcimy u uczniów postawę gotowości do uczestniczenia w kulturze, dbamy o prawidłową postawę w zakresie kultury fizycznej, zachęcamy do aktywnego spędzania czasu wolnego, poszerzamy horyzonty wiedzy w różnych dziedzinach. Stwarzamy uczniom okazję do poznawania i przeżywania utworów muzycznych, utworów literackich, dzieł sztuki plastycznej, architektury, filmów, sztuk teatralnych.
Jednocześnie uczniowie w sposób bezpośredni, aktywnie uczestniczą w różnych formach działalności artystycznej. Biorą udział w spektaklach, inscenizacjach, przedstawieniach i akademiach, z chęcią podejmują aktywność fizyczną i rekreacyjną.
Wszystko to dzieje się na zajęciach lekcyjnych, zajęciach poza lekcjami, podczas organizowanych wycieczek: do kina, teatru, muzeum, galerii i innych ciekawych miejsc i podczas wielu różnorodnych imprez, spotkań, prelekcji organizowanych przez szkołę.
Co w wybranych dziedzinach oferujemy naszym uczniom?
Muzyka – rozwiń/zwiń
- Zespół „Słoneczny Gospel” powstał w 2014 roku. Prowadzony jest w ramach zajęć religii, zajęć rozwijających kreatywność i zajęć pozalekcyjnych. Obecnie zespołowi przewodniczą Panie: Bernadeta Jonkisz i Stanisława Kornecka-Kubska. Uczestnictwo w zespole umożliwia wszystkim chętnym uczniom wyrażanie śpiewem swych przeżyć – przede wszystkim religijnych ale również promujących podstawowe wartości społeczne. Zespół ma na swoim koncie wiele występów i zdobył kilka nagród w przeglądach piosenek.
- Zespół „Urwisy” szczyci się już ponad dwudziestopięcioletnią działalnością i jest zespołem, w którym mogą uaktywnić się wszyscy uczniowie posiadający jakieś zdolności i umiejętności muzyczne oraz mocne chęci artystycznego działania. Zespół prowadzony jest obecnie przez nauczyciela muzyki: Pana Zbigniewa Lejawkę oraz Panie: Stanisławę Kornecką-Kubską i Bernadetę Jonkisz. Swymi występami uatrakcyjnia ważne uroczystości, akademie, imprezy szkolne oraz pozaszkolne. Bierze udział w wyjazdach i przeglądach piosenek, na których również zdobywa nagrody. Zespół prowadzony jest w ramach zajęć rozwijających kreatywność i zajęć pozalekcyjnych.
- Wiele okazji do przedstawienia swoich umiejętności muzycznych mają uczniowie podczas szkolnych akademii i uroczystości. Podczas zajęć muzycznych przygotowują piosenki tematycznie związane z akademią, lub krótkie utwory muzyczne, grając na instrumentach. Mamy uczniów, którzy interesują się grą na gitarze, akordeonie, pianinie. Zespoły klasowe wdrażamy do gry na dzwonkach i innych szkolnych instrumentach perkusyjnych.
- Aktywność muzyczna, to również aktywność taneczna. Wielu nauczycieli, w ramach zajęć rozwijających kreatywność przygotowuje z dziećmi różnorodne układy taneczne. Uczniowie bardzo lubią taką formę zajęć i mają możliwość prezentacji efektów podczas szkolnych przedstawień i akademii.
- Dbając o wszechstronny rozwój uczniów umożliwiamy im bezpośredni kontakt z dziełami muzycznymi, przygotowujemy ich do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Tradycją są – dzięki współpracy z Muzeum Zamkowym w Pszczynie – comiesięczne spotkania „na żywo” z muzyką w Sali Lustrzanej Pałacu Pszczyńskiego. Spotkania odbywają się w ramach audycji muzycznych przygotowywanych dla dzieci przez Filharmonię Śląską. Od 2024 r. uczestniczymy w spotkaniach Pszczyńskiej Akademii Jazzu w Centrum Kultury. Staramy się również co jakiś czas organizować wycieczki do filharmonii w Katowicach lub zapraszać muzyków do szkoły.
Sztuka – rozwiń/zwiń;
- Nasi uczniowie są bardzo aktywni twórczo podczas zajęć plastycznych i zajęć rozwijających kreatywność prowadzonych przez wykwalifikowanych nauczycieli plastyków, Panie Magdalenę Kunysz-Pudełko i Aleksandrę Strączek. Mamy koła aktywności twórczej i zajęcia ceramiczne, w tym organizowane w szkole z ramienia Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej. Uczniowie oddają się tam swoim ulubionym pasjom i ekspresji w dziedzinie sztuki.
- Prace uczniów, kwalifikowane są do wielu konkursów, często o zasięgu wojewódzkim lub ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Za swoją twórczość uczniowie zdobywają nagrody i wyróżnienia.
- Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem „Razem” wiele wytworów i prac uczniów wystawiana jest podczas kiermaszów, prezentowana na wystawach.
Sport – rozwiń/zwiń;
- Uczniowie Zespołu Szkół na bieżąco biorą udział w licznych regionalnych, wojewódzkich a nawet ogólnopolskich zawodach sportowych, podczas których osiągają mniejsze i większe sukcesy, biją swoje rekordy oraz poddają się zdrowej rywalizacji pomiędzy uczestnikami.
- Podczas licznych spartakiad sportowych i zajęć ruchowych uczniowie uczą się współpracy, zaangażowania oraz radości wynikającej z wykonywania ćwiczeń ruchowych.
- Przykładem cyklicznych imprez sportowych, w których nasi uczniowie biorą udział to:
- międzyszkolny turniej w piłkę nożną halową organizowany w Bielsku Białej;
- Międzyośrodkowe Zawody Sportowe Dla Niepełnosprawnych o Przechodni Puchar Starosty Pszczyńskiego;
- Rajdy rowerowe, rajdy piesze lub podchody;
- Turnieje tenisa stołowego;
- Spartakiady dla niepełnosprawnych;
Teatr – rozwiń/zwiń;
- Każde przedstawienie wywołuje wiele wzruszeń i pozytywnych emocji, daje satysfakcję artystom jak i odbiorcom. Odgrywając role uczniowie przeżywają autentyczne emocje. Odgrywanie postaci, współtworzenie inscenizacji rozwija ich wyobraźnię, uczuciowość i wrażliwość. Recytacje wierszy, śpiewanie, taniec, odgrywanie ról pozwalają przełamywać bariery społeczne i emocjonalne.
- W naszej szkole co roku przygotowywane są okolicznościowe przedstawienia. Wiele z nich wystawiana jest na deskach sceny Pszczyńskiego Centrum Kultury. Możemy pochwalić się wykwalifikowanym a także szkolącymi się w dziedzinie reżyserii teatru nauczycielami. Przed każdym planowanym przedstawieniem poszukujemy uczniów chętnych do wcielenia się w daną rolę.
- Do występów na scenie staramy się angażować i zachęcać również tych borykających się różnymi problemami w sferze funkcjonowania – np. uczniów autystycznych.
- Próby inscenizacji odbywają się w trakcie zajęć świetlicowych, pozalekcyjnych lub w trakcie zajęć rozwijających zainteresowania i w ramach lekcyjnych korelacji przedmiotowych.
- Niezapomniane, piękne spektakle archiwizujemy w formie zdjęć lub video na nośnikach cyfrowych. Teatr cieni, teatr lalek, przedstawienie „Życia garść”, „Boże Narodzenie tkaniną malowane”, „Opowieść wigilijna” to jedne z form ekspresji jaką młodzi artyści mogli się pochwalić przed bardzo szeroką publicznością.
Wiedza – rozwiń/zwiń;
- Nauczyciele samodzielnie podejmują decyzję w sprawie poszerzenia treści wskazanych w podstawie programowej. Mają swobodę stosowania takich metod nauczania, jakie uważają za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne.
- Udział i sukcesy osiągane przez uczniów w zawodach umiejętności oraz w konkursach przedmiotowych są ważnym miernikiem opanowania przez nich wiadomości i umiejętności. Sukcesy wzmacniają samoocenę i wiarę we własne możliwości. Pozwalają zdobyć prestiż wśród koleżanek i kolegów w szkole.
- Szkoła organizuje wiele konkursów wiedzy, dostosowanych do poziomu uczniów. Są to konkursy o różnej tematyce jak i różnym zasięgu – od konkursu klasowego, poprzez szkolny i międzyszkolny, po regionalny, organizowany dla szkół z województwa. Uczniowie uczestniczą również w konkursach organizowanych poza szkołą, przez inne instytucje.
- Przykładem corocznych zmagań konkursowych uczniów w różnych dziedzinach wiedzy jest „Dzień Europejski”, podczas którego uczestnicy muszą wykazać się wiedzą dotyczącą państw należących do Unii Europejskiej. Podczas „Dnia Wiedzy ze Słońcem” uczniowie rozwiązują zadania z matematyki i fizyki, a także odpowiadają na pytania z języka polskiego i biologii. Dla uczniów młodszych organizowane są m.in „Dzień języka ojczystego” czy „Łamigłówki językowe”.
- Dla wszystkich organizowane są edukacyjne wycieczki, wyjazdy i wyjścia do muzeów, bibliotek i innych instytucji oferujących ciekawe i poszerzające wiedzę lekcje edukacyjne.
- Nasi uczniowie biorą udział w wielu w wielu projektach przedmiotowych, uczestniczą w prelekcjach oraz w ciekawych, wzbogacających pokazach i warsztatach – np. systematycznie organizowane pokazy zwierząt, warsztaty etnologiczne. Poziom trudności dopasowany jest do wieku i rodzaju niepełnosprawności ucznia.
Jest jeszcze wiele inicjatyw podejmowanych na rzecz szeroko rozumianego rozwoju naszych uczniów:
- organizujemy wybory samorządowe ucząc zasad demokracji.
- organizujemy wiele wycieczek, dbamy o integrację z rodzicami,
- wprowadzamy nowe innowacje pedagogiczne,
- pracujemy metodami wykorzystującymi nowoczesne technologie,
- wdrażamy do umiejętności planowania i współpracy w zespole poprzez pracę metodą projektów,
- organizujemy „Zielone Szkoły”,
- jesteśmy inicjatorami Powiatowego Tygodnia Osób Niepełnosprawnych „Słoneczny Tydzień”,
- uczestniczymy w Ogólnopolskim Tygodniu Kariery,
- włączamy się w wiele akcji proponowanych przez Państwo Polskie lub lokalne stowarzyszenia.
- i wiele innych… .
Trudno tu wymienić wszystkie działania, jednak można dowiedzieć się o nich śledząc karty naszej strony i media społecznościowe.