Odwiedzasz stronę Zespołu Szkół nr 3 Specjalnych im. Janusza Korczaka

Obserwuj nas w mediach

Oddziały Rewalidacyjno-Wychowawcze

Uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim szkoła zapewnia spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poprzez :

  • indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w domu wychowanka w przypadku uczniów dla których wydano takie orzeczenie,
  • grupowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (przy DPS w Pielgrzymowicach), dla uczniów, dla których wydano takie orzeczenie.

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim realizują obowiązek szkolny i obowiązek nauki do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 25 lat.

Program nauczania uczniów ma charakter indywidualny i nie realizuje się podstawy programowej. Uczniowie nie podlegają obowiązkowi oceniania i nie otrzymują świadectw.

Wymiar godzinowy zajęć jest uzależniony od możliwości psychofizycznych oraz potrzeb rewalidacyjnych uczestników i wynosi:

  • 2 godziny dziennie na zajęcia indywidualne,
  • 4 godziny dziennie na zajęcia zespołowe,

Liczba uczniów w grupie rewalidacyjno-wychowawczej wynosi nie więcej niż 4 uczniów.

Funkcjonowanie oddziałów szkoły w Pielgrzymowicach:

Oddział rozpoczął swoją działalność z dniem 1 września 1999 roku. Placówka mieści się przy Domu Pomocy Społecznej w Pielgrzymowicach w budynku szkolno-terapeutycznym. Nauczaniem objęte zostały pensjonariuszki zakwalifikowane przez poradnię pedagogiczno-psychologiczną do podjęcia nauki w szkole. Każda grupa szkolna ma przydzieloną salę do zajęć wyposażoną w różnorodne pomoce dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych uczennic. Do dyspozycji  mamy ogród z altaną i placem zabaw. Na zajęcia uczęszczają dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Stosowane metody pracy z uczniami:

Ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim, w tym często współwystępujące niepełnosprawności sprzężone praca z dziećmi wymaga stosowania specjalnych metod pracy, w tym:

  • Stymulacje sensoryczne;
  • Chromoterapię;
  • Zajęcia z żywiołami;
  • Zajęcia plastyczne ( głównie malowanie palcami, dłońmi, gąbką, zabawa z masami bezkształtnymi) -program czuciowy dłoni i palców;
  • Zajęcia kuchenne – obserwacja przygotowania posiłków, wykonywanie prostych czynności (np. mieszanie składników, układanie produktów na kanapki), aromaterapia;
  • Ćwiczenia w samoobsłudze;
  • Ćwiczenia komunikacyjne;
  • Zabawy muzyczno- rytmiczne, zabawy z użyciem chusty terapeutycznej;
  • Metoda ruchu rozwijającego W Sherborn;
  • Metoda Knillów;
  • Poranny Krąg czyli metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku.

Zabawy i uroczystości organizowane na terenie placówki:

  • Grill na zakończenie lata;
  • Zabawa andrzejkowa;
  • Mikołajki;
  • Wigilijna;
  • Zabawa karnawałowa;
  • Spotkanie wielkanocne;
  • Konkurs plastyczny;
  • Zabawa integracyjna z okazji Słonecznego Tygodnia;
  • Zabawa z okazji Dnia Dziecka.

Współpraca z innymi placówkami i instytucjami:

  • Dom Pomocy Społecznej w Pielgrzymowicach;
  • Fundacja „Moja Przyszłość”;
  • Uniwersytet Śląski Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie;
  • Dom Pomocy Społecznej w Strumieniu;
  • Lokalne szkoły podstawowe: SP im. K. Miarki w Pielgrzymowicach, SP im. K. Makuszyńskiego w Golasowicach, SP im. B. Westerplatte w Kończycach Wielkich, SP im. J. Piłsudskiego w Warszowicach;
  • Lokalne przedszkola w Pielgrzymowicach i Golasowicach.

Aktualności

W dniu 4 kwietnia 2025 roku w naszej szkole odbyła się wyjątkowa impreza pod nazwą „Zabawy sensoryczno-ruchowe z niebieskim w tle”. W

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, obchodzony corocznie 2 kwietnia, ma na celu zwiększenie wiedzy i zrozumienia na temat autyzmu. Tego dnia na całym

Obserwuj nas w mediach

Przejdź do treści