Odwiedzasz stronę Zespołu Szkół nr 3 Specjalnych im. Janusza Korczaka

Obserwuj nas w mediach

Szkoła Podstawowa nr 23 Specjalna w Pszczynie

Szkoła Podstawowa nr 23 Specjalna, działająca w Zespole Szkół nr 3 Specjalnych  im. Janusza Korczaka w Pszczynie prowadzi klasy dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z autyzmem. 

Długi budynek między drzewami z dobudowaną windą zewnętrzną.
Zdjęcie 1. Budynek szkoły od strony dobudowanej windy zewnętrznej.

Naszym celem, poza zdobyciem wiedzy i umiejętności przez uczniów, jest jak najlepsze przygotowanie zgodnie z ich możliwościami do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym, oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.

Będąc szkołą nowoczesną, uwzględniającą najnowsze trendy nauczania i wychowania promujemy zarazem wartości rodzinne, społeczne i patriotyczne, dbamy o edukację regionalną. System wychowawczy opieramy na coraz bardziej popularnych i sprawdzających się założeniach pedagogicznych Janusza Korczaka – patrona naszej szkoły. Na naszej stronie możesz dowiedzieć się więcej o Januszu Korczaku.

Co oferujemy naszym uczniom?

  • Naukę w klasach 1 – 3 oraz 4 – 8 realizowaną zgodnie z podstawą programową szkół ogólnodostępnych lub naukę w klasach 1 – 8 realizowaną zgodnie z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
  • Możliwość prowadzenia zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – w domu wychowanka.
  • Wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, zarówno dla przedmiotów jak i zajęć specjalistycznych;
  • Odpowiednio dobrane do potrzeb i możliwości ucznia zajęcia rewalidacyjne oraz z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • Bardzo dobrą bazę dydaktyczną:
    • wyposażone w tablice interaktywne wszystkie sale lekcyjne,
    • wiele nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
    • pracownię gospodarstwa domowego,
    • pracownię komputerową, Zielona pracownię, pracownię muzyczno-muzykoterapeutyczną, techniczną i ceramiczną,
    • Szkolne Centrum Informacji (SCI) – bibliotekę szkolną z salką komputerową,
    • siłownię wewnętrzną i zewnętrzną, 
    • salę gimnastyczną i możliwość korzystania z sąsiedzkiej hali sportowej (w ramach zajęć w.f) wraz z kortami tenisowymi i dużymi boiskami;
  • Życzliwą atmosferę i wsparcie pedagogiczno-psychologiczne;
  • Własną kuchnię, stołówkę i świetlicę;
  • Wycieczki edukacyjne, Zielone szkoły, wyjścia dydaktyczne.

Świadectwo promocyjne i świadectwo ukończenia naszej szkoły przez ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w niczym nie różni się od świadectwa ukończenia szkoły ogólnodostępnej.

Nasze atuty to:

  • Małe oddziały klasowe (zazwyczaj 4 do 8 uczniów, max do 16 uczniów – w zespole klasowym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim);
  • Indywidualne podejście do ucznia;
  • Dodatkowe godziny zajęć rewalidacyjnych ( w zależności od potrzeb – od 2 do 6 godzin dla ucznia);
  • Bogata oferta zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz na podstawie diagnozy pedagogicznej zespołu nauczycieli pracujących z uczniem, w tym między innymi:
    • trening EEG Biofeedback,
    • terapia metodą Tomatisa,
    • terapia metodą Warnkego,
    • rewalidacja ogólnorozwojowa, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne,
    • Trening umiejętności społecznych (TUS) oraz inne w ramach zajęć USK (zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-komunikacyjne),
    • zajęcia rozwijające orientację przestrzenną i alternatywne formy komunikacji (OPAK) prowadzone z surdo – lub tyflo -pedagogiem,
    • zajęcia SI (integracji sensorycznej),
    • zajęcia muzykoterapii,
    • logopedia,
    • gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna;
  • Stały dostęp do opieki psychologiczno-pedagogicznej;
  • Bezpłatny dojazd ucznia do szkoły organizowany przez gminę właściwą na miejsce zamieszkania dziecka;
  • Codzienna opieka pielęgniarki szkolnej w godz. 7.30 – 15.00.

To, co nas wyróżnia:

  • Ceremoniał i wypracowane tradycje: patron, logo ,hymn, sztandar, system nagradzania Odznaki Korczakowskie, zwyczaj ślubowania uczniów szkoły;
  • Aktywnie działający Samorząd Uczniowski;
  • Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i rodzicom;
  • Stosowanie wielu innowacyjnych metod edukacyjno-terapeutycznych, np. terapii dogłębnokomórkowej kamertonami, terapię ręki i inne;
  • Wsparcie Stowarzyszenia „ Razem” działającego na rzecz pomocy naszym uczniom, dzięki któremu między innymi:
    • uczniowie mają możliwość udziału w dogoterapii i hipoterapii,
    • istnieje możliwość dofinansowania do wycieczek dydaktycznych,
    • dofinansowywane są wyjazdy na basen,
    • możliwe jest realizacja dofinansowywanych projektów jak np. cykliczne wyjścia do Pszczyńskiego Centrum Kultury i Muzeum Zamkowego na koncerty edukacyjne, warsztaty organizowane przez Muzeum Zamkowe, Skansen Ziemi Pszczyńskiej, Muzeum Prasy Śląskiej.

Rozwijając wpis zobaczysz zdjęcia i dowiesz się więcej o szkole – rozwiń/zwiń listę;

Posiadamy wypracowany ceremoniał, hymn, logo i sztandar. Jesteśmy szkołą z tradycjami. Uczniowie odznaczani są nagrodami „Jak Król Maciuś Pierwszy” w klasach młodszych, a w klasach starszych Odznakami Korczakowskimi.

Zdjęcie przedstawiające mężczyznę nakładającego koronę na głowę dziecka siedzącego w fotelu z nowym plecakiem. Obok stoi dziewczynka z koroną trzymający plecak z ozdobną kokardą. W tle kobieta trzymająca mikrofon.
Zdjęcie 2. Uroczystość wręczania Tytułów „Jak Król Maciuś Pierwszy” wyróżnionym uczniom podczas Święta Szkoły.

Budynek naszej szkoły otoczony jest drzewami, obok znajduje się mały zielony ogródek w którym dzieci w sposób bezpieczny mogą odpoczywać, bawić się i uczyć poprzez obserwację oraz działania. Uczniowie mogą korzystać również z mieszczącego się po drugiej stronie budynku zielonego terenu rekreacyjnego z placem zabaw oraz otwartą siłownią.​

W sąsiedztwie szkoły znajduje się Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji z Halą Sportową i kilkoma boiskami. Uczniowie szkoły mogą korzystać z obiektów podczas zajęć wychowania fizycznego.

Przytulne sale lekcyjne oraz bogata baza zgromadzonych specjalistycznych pomocy dydaktycznych pozwalają z powodzeniem realizować treści nauczania i wychowania, zgodnie z zasadami metodyki. Tradycyjne, kredowe tablice w każdej sali zostały zastąpione monitorami interaktywnymi, co pozwala na wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu nauczania.  

Naszym uczniom staramy się zapewnić poczucie bezpieczeństwa, ciepła, spokoju i domowej atmosfery, a nowo przybyłym pomagamy jak najszybciej zintegrować się ze społecznością szkolną.

Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna, specjaliści oraz personel pomocniczy wspiera uczniów i ich rodziny w trudnych sytuacjach życiowych. Każdy problem jest traktowany z należytą uwagą. Uczniowie znajdują właściwą pomoc w ich rozwiązywaniu. Staramy się z największą uwagą, życzliwością i wnikliwością traktować każdego ucznia z osobna.

Dla naszych podopiecznych opracowuje się indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET). Konstruując te programy uwzględnia się diagnozę psychologiczno-pedagogiczną, potrzeby uczniów oraz ich predyspozycje i możliwości.

Uczniowie, którzy mają szczególne uwarunkowania zdrowotne lub inne i nie mogą uczestniczyć w zajęciach z klasą, mają możliwość, na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej kontynuowania edukacji w formie nauczania indywidualnego. 

Wszyscy uczniowie objęci są opieką wykwalifikowanych nauczycieli rewalidacji lub, w przypadku konieczności, nauczycieli specjalistów:

  • psychologów,
  • pedagogów,
  • terapeutów (terapia sensoryczna, psychologiczna, biofeedback, muzykoterapia, Tomatis, Warnke, trening umiejętności społecznych i inne),
  • terapeutów pedagogicznych,
  • rehabilitantów (korekcja wad postawy),
  • reedukatorów,
  • logopedów (logopedia i korekcja wad mowy).

Kadra wyszkolona jest do powadzenia zajęć w oparciu o innowacyjny w Polsce program „Makaton”. Uczniowie mający problem z mową mogą posługiwać się „Mówikami”.

Co roku, dla poszczególnych oddziałów klasowych organizujemy cykliczne zajęcia z dogoterapii, hipoterapii, zajęć ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, Klanzy oraz zajęć integracyjnych. Wprowadzamy ciekawe innowacje pedagogiczne. 

Przyjazna atmosfera panująca w szkole sprawia, że uczniowie chętnie uczestniczą również w zajęciach odbywających się po lub pomiędzy lekcjami a rozszerzających ich zainteresowania czy uzdolnienia. Przykład stanowią:

  • zespół wokalny „Słoneczny Gospel” oraz „Urwisy”,
  • zajęcia plastyczne i ceramiczne oraz aktywności twórczej z ramienia Ogniska Pracy Pozaszkolnej,
  • kółko teatralne, zespoły taneczne lub wokalno-instrumentalne prowadzone w ramach zajęć świetlicowych, kształtujących kreatywność czy zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.
  • działalność szkolnego koła PTTK

Nasi uczniowie z powodzeniem angażują się w przygotowanie uroczystości, akademii i imprez szkolnych, uczestniczą w różnych imprezach pozaszkolnych. Dla uczniów szkoły i ich rodziców organizuje się moc atrakcji, jak np.:

  • wycieczki;
  • wyjazdy na basen;
  • zielone szkoły;
  • zabawy okolicznościowe i wspólne przeżywanie świąt;
  • wyjścia na koncerty umuzykalniające;
  • inne;

Aktualności

W dniu 4 kwietnia 2025 roku w naszej szkole odbyła się wyjątkowa impreza pod nazwą „Zabawy sensoryczno-ruchowe z niebieskim w tle”. W

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, obchodzony corocznie 2 kwietnia, ma na celu zwiększenie wiedzy i zrozumienia na temat autyzmu. Tego dnia na całym

Obserwuj nas w mediach

Przejdź do treści