Szkoła Podstawowa nr 23 Specjalna, działająca w Zespole Szkół nr 3 Specjalnych im. Janusza Korczaka w Pszczynie prowadzi klasy dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z autyzmem.

Naszym celem, poza zdobyciem wiedzy i umiejętności przez uczniów, jest jak najlepsze przygotowanie zgodnie z ich możliwościami do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym, oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
Będąc szkołą nowoczesną, uwzględniającą najnowsze trendy nauczania i wychowania promujemy zarazem wartości rodzinne, społeczne i patriotyczne, dbamy o edukację regionalną. System wychowawczy opieramy na coraz bardziej popularnych i sprawdzających się założeniach pedagogicznych Janusza Korczaka – patrona naszej szkoły. Na naszej stronie możesz dowiedzieć się więcej o Januszu Korczaku.
Co oferujemy naszym uczniom?
- Naukę w klasach 1 – 3 oraz 4 – 8 realizowaną zgodnie z podstawą programową szkół ogólnodostępnych lub naukę w klasach 1 – 8 realizowaną zgodnie z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- Możliwość prowadzenia zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – w domu wychowanka.
- Wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, zarówno dla przedmiotów jak i zajęć specjalistycznych;
- Odpowiednio dobrane do potrzeb i możliwości ucznia zajęcia rewalidacyjne oraz z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Bardzo dobrą bazę dydaktyczną:
- wyposażone w tablice interaktywne wszystkie sale lekcyjne,
- wiele nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
- pracownię gospodarstwa domowego,
- pracownię komputerową, Zielona pracownię, pracownię muzyczno-muzykoterapeutyczną, techniczną i ceramiczną,
- Szkolne Centrum Informacji (SCI) – bibliotekę szkolną z salką komputerową,
- siłownię wewnętrzną i zewnętrzną,
- salę gimnastyczną i możliwość korzystania z sąsiedzkiej hali sportowej (w ramach zajęć w.f) wraz z kortami tenisowymi i dużymi boiskami;
- Życzliwą atmosferę i wsparcie pedagogiczno-psychologiczne;
- Własną kuchnię, stołówkę i świetlicę;
- Wycieczki edukacyjne, Zielone szkoły, wyjścia dydaktyczne.
Świadectwo promocyjne i świadectwo ukończenia naszej szkoły przez ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w niczym nie różni się od świadectwa ukończenia szkoły ogólnodostępnej.
Nasze atuty to:
- Małe oddziały klasowe (zazwyczaj 4 do 8 uczniów, max do 16 uczniów – w zespole klasowym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim);
- Indywidualne podejście do ucznia;
- Dodatkowe godziny zajęć rewalidacyjnych ( w zależności od potrzeb – od 2 do 6 godzin dla ucznia);
- Bogata oferta zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz na podstawie diagnozy pedagogicznej zespołu nauczycieli pracujących z uczniem, w tym między innymi:
- trening EEG Biofeedback,
- terapia metodą Tomatisa,
- terapia metodą Warnkego,
- rewalidacja ogólnorozwojowa, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne,
- Trening umiejętności społecznych (TUS) oraz inne w ramach zajęć USK (zajęcia rozwijające umiejętności społeczno-komunikacyjne),
- zajęcia rozwijające orientację przestrzenną i alternatywne formy komunikacji (OPAK) prowadzone z surdo – lub tyflo -pedagogiem,
- zajęcia SI (integracji sensorycznej),
- zajęcia muzykoterapii,
- logopedia,
- gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna;
- Stały dostęp do opieki psychologiczno-pedagogicznej;
- Bezpłatny dojazd ucznia do szkoły organizowany przez gminę właściwą na miejsce zamieszkania dziecka;
- Codzienna opieka pielęgniarki szkolnej w godz. 7.30 – 15.00.
To, co nas wyróżnia:
- Ceremoniał i wypracowane tradycje: patron, logo ,hymn, sztandar, system nagradzania Odznaki Korczakowskie, zwyczaj ślubowania uczniów szkoły;
- Aktywnie działający Samorząd Uczniowski;
- Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i rodzicom;
- Stosowanie wielu innowacyjnych metod edukacyjno-terapeutycznych, np. terapii dogłębnokomórkowej kamertonami, terapię ręki i inne;
- Wsparcie Stowarzyszenia „ Razem” działającego na rzecz pomocy naszym uczniom, dzięki któremu między innymi:
- uczniowie mają możliwość udziału w dogoterapii i hipoterapii,
- istnieje możliwość dofinansowania do wycieczek dydaktycznych,
- dofinansowywane są wyjazdy na basen,
- możliwe jest realizacja dofinansowywanych projektów jak np. cykliczne wyjścia do Pszczyńskiego Centrum Kultury i Muzeum Zamkowego na koncerty edukacyjne, warsztaty organizowane przez Muzeum Zamkowe, Skansen Ziemi Pszczyńskiej, Muzeum Prasy Śląskiej.
Jeśli masz wątpliwości, czy wybrać naszą szkołę dla dziecka, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – przyjdź, zobacz i przekonaj się, jak wiele mamy do zaoferowania by jak najlepiej wspierać rozwój dziecka.
W razie pytań udzielamy informacji telefonicznych – nr tel.: 32 210 03 40. Możliwe jest również umówienie wizyty, osobista rozmowa z dyrektorem/wicedyrektorem szkoły, zwiedzanie szkoły, rozmowa ze specjalistami.
Rozwijając wpis zobaczysz zdjęcia i dowiesz się więcej o szkole – rozwiń/zwiń listę;
Posiadamy wypracowany ceremoniał, hymn, logo i sztandar. Jesteśmy szkołą z tradycjami. Uczniowie odznaczani są nagrodami „Jak Król Maciuś Pierwszy” w klasach młodszych, a w klasach starszych Odznakami Korczakowskimi.

Budynek naszej szkoły otoczony jest drzewami, obok znajduje się mały zielony ogródek w którym dzieci w sposób bezpieczny mogą odpoczywać, bawić się i uczyć poprzez obserwację oraz działania. Uczniowie mogą korzystać również z mieszczącego się po drugiej stronie budynku zielonego terenu rekreacyjnego z placem zabaw oraz otwartą siłownią.


W sąsiedztwie szkoły znajduje się Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji z Halą Sportową i kilkoma boiskami. Uczniowie szkoły mogą korzystać z obiektów podczas zajęć wychowania fizycznego.
Przytulne sale lekcyjne oraz bogata baza zgromadzonych specjalistycznych pomocy dydaktycznych pozwalają z powodzeniem realizować treści nauczania i wychowania, zgodnie z zasadami metodyki. Tradycyjne, kredowe tablice w każdej sali zostały zastąpione monitorami interaktywnymi, co pozwala na wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu nauczania.
Naszym uczniom staramy się zapewnić poczucie bezpieczeństwa, ciepła, spokoju i domowej atmosfery, a nowo przybyłym pomagamy jak najszybciej zintegrować się ze społecznością szkolną.
Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna, specjaliści oraz personel pomocniczy wspiera uczniów i ich rodziny w trudnych sytuacjach życiowych. Każdy problem jest traktowany z należytą uwagą. Uczniowie znajdują właściwą pomoc w ich rozwiązywaniu. Staramy się z największą uwagą, życzliwością i wnikliwością traktować każdego ucznia z osobna.


Dla naszych podopiecznych opracowuje się indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET). Konstruując te programy uwzględnia się diagnozę psychologiczno-pedagogiczną, potrzeby uczniów oraz ich predyspozycje i możliwości.
Uczniowie, którzy mają szczególne uwarunkowania zdrowotne lub inne i nie mogą uczestniczyć w zajęciach z klasą, mają możliwość, na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej kontynuowania edukacji w formie nauczania indywidualnego.
Wszyscy uczniowie objęci są opieką wykwalifikowanych nauczycieli rewalidacji lub, w przypadku konieczności, nauczycieli specjalistów:
- psychologów,
- pedagogów,
- terapeutów (terapia sensoryczna, psychologiczna, biofeedback, muzykoterapia, Tomatis, Warnke, trening umiejętności społecznych i inne),
- terapeutów pedagogicznych,
- rehabilitantów (korekcja wad postawy),
- reedukatorów,
- logopedów (logopedia i korekcja wad mowy).
Kadra wyszkolona jest do powadzenia zajęć w oparciu o innowacyjny w Polsce program „Makaton”. Uczniowie mający problem z mową mogą posługiwać się „Mówikami”.


Co roku, dla poszczególnych oddziałów klasowych organizujemy cykliczne zajęcia z dogoterapii, hipoterapii, zajęć ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, Klanzy oraz zajęć integracyjnych. Wprowadzamy ciekawe innowacje pedagogiczne.


Przyjazna atmosfera panująca w szkole sprawia, że uczniowie chętnie uczestniczą również w zajęciach odbywających się po lub pomiędzy lekcjami a rozszerzających ich zainteresowania czy uzdolnienia. Przykład stanowią:
- zespół wokalny „Słoneczny Gospel” oraz „Urwisy”,
- zajęcia plastyczne i ceramiczne oraz aktywności twórczej z ramienia Ogniska Pracy Pozaszkolnej,
- kółko teatralne, zespoły taneczne lub wokalno-instrumentalne prowadzone w ramach zajęć świetlicowych, kształtujących kreatywność czy zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.
- działalność szkolnego koła PTTK








Nasi uczniowie z powodzeniem angażują się w przygotowanie uroczystości, akademii i imprez szkolnych, uczestniczą w różnych imprezach pozaszkolnych. Dla uczniów szkoły i ich rodziców organizuje się moc atrakcji, jak np.:
- wycieczki;
- wyjazdy na basen;
- zielone szkoły;
- zabawy okolicznościowe i wspólne przeżywanie świąt;
- wyjścia na koncerty umuzykalniające;
- inne;
Zapraszamy do naszej szkoły!