Uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim szkoła zapewnia spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poprzez :
- indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w domu wychowanka w przypadku uczniów dla których wydano takie orzeczenie,
- grupowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (przy DPS w Pielgrzymowicach), dla uczniów, dla których wydano takie orzeczenie.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim realizują obowiązek szkolny i obowiązek nauki do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 25 lat.
Program nauczania uczniów ma charakter indywidualny i nie realizuje się podstawy programowej. Uczniowie nie podlegają obowiązkowi oceniania i nie otrzymują świadectw.
Wymiar godzinowy zajęć jest uzależniony od możliwości psychofizycznych oraz potrzeb rewalidacyjnych uczestników i wynosi:
- 2 godziny dziennie na zajęcia indywidualne,
- 4 godziny dziennie na zajęcia zespołowe,
Liczba uczniów w grupie rewalidacyjno -wychowawczej wynosi nie więcej niż 4 uczniów.
Funkcjonowanie oddziałów szkoły w Pielgrzymowicach:
Oddział rozpoczął swoją działalność z dniem 1 września 1999 roku. Placówka mieści się przy Domu Pomocy Społecznej w Pielgrzymowicach w budynku szkolno-terapeutycznym. Nauczaniem objęte zostały pensjonariuszki zakwalifikowane przez Poradnię Pedagogiczno - Psychologiczną do podjęcia nauki w szkole. Każda grupa szkolna ma przydzieloną salę do zajęć wyposażoną w różnorodne pomoce dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych uczennic. Do dyspozycji mamy ogród z altaną i placem zabaw. Na zajęcia uczęszczają dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Stosowane metody pracy z uczniami:
Ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim, w tym często współwystępujące niepełnosprawności sprzężone praca z naszymi dziećmi wymaga stosowania specjalnych metod pracy.
- Stymulacje sensoryczną.
- Chromoterapię.
- Zajęcia z żywiołami.
- Zajęcia plastyczne ( głównie malowanie palcami, dłońmi, gąbką, zabawa z masami bezkształtnymi). Program czuciowy dłoni i palców.
- Zajęcia kuchenne – obserwacja przygotowania posiłków, wykonywanie prostych czynności( np. mieszanie składników, układanie produktów na kanapki), aromaterapia.
- Ćwiczenia w samoobsłudze.
- Ćwiczenia komunikacyjne.
- Zabawy muzyczno- rytmiczne, zabawy z użyciem chusty terapeutycznej.
- Metoda ruchu rozwijającego W Sherborn.
- Metoda Knillów.
- Poranny Krąg czyli metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku.
Zabawy i uroczystości organizowane na terenie placówki:
- grill na zakończenie lata
- zabawa andrzejkowa
- mikołajki
- wigilijna
- zabawa karnawałowa
- spotkanie wielkanocne
- konkurs plastyczny
- zabawa integracyjna z okazji Słonecznego Tygodnia
- zabawa z okazji Dnia Dziecka
Współpraca z innymi placówkami i instytucjami:
- Dom Pomocy Społecznej w Pielgrzymowicach;
- Fundacja „Moja Przyszłość”;
- Uniwersytet Śląski Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie;
- Dom Pomocy Społecznej w Strumieniu;
- Lokalne szkoły podstawowe: SP im. K. Miarki w Pielgrzymowicach, SP im. K. Makuszyńskiego w Golasowicach, SP im. B. Westerplatte w Kończycach Wielkich, SP im. J. Piłsudskiego w Warszowicach;
- Lokalne przedszkola w Pielgrzymowicach i Golasowicach.
Grono pedagogiczne:
W pielgrzymowickim oddziale Zespołu Szkół nr 3 Specjalnych im. Janusza Korczaka w Pszczynie zatrudniona jest wykwalifikowana kadra z przygotowaniem do pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie.
Działania:
Galeria zdjęć:
Zdjęcia przedstawiają uczniów podczas zajęć.