Celem
nauczania i wychowania w szkole podstawowej dla dzieci upośledzonych
umysłowo w stopniu lekkim jest przygotowanie uczniów do
uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym zgodnie z ich możliwościami
oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
Program nauczania jest dostosowany do możliwości intelektualnych
dzieci upośledzonych umysłowo, służy usprawnieniu niezaburzonych
funkcji psychicznych i fizycznych, korygowaniu nieprawidłowości
rozwojowych i rozwijaniu uzdolnień uczniów. Organizacja procesu dydaktyczno- wychowawczego obejmuje 2 etapy.
Pierwszym etapem edukacyjnym jest kształcenie zintegrowane w
klasach I- III, w których pracujemy metodą ośrodków pracy. Na
drugim etapie w klasach IV- VI przechodzi się do nauczania
blokowego, gdzie stosujemy ścisłą korelację międzyprzedmiotową.
Szkoła oferuje również
wiele zajęć wspierających proces dydaktyczny: 1. Zajęcia rewalidacyjne. 2. Zajęcia korekcyjne: - usprawniające techniki szkolne, - usuwające wady wymowy, - korygujące wady postawy.
3. Zajęcia Integracji Sensorycznej. 4. Biofeedback
Zajęcia te prowadzone są
w formie zabawowej, dodatkowo urozmaicone pracą na komputerze. W
szkole działają różnorodne koła zainteresowań takie jak:
plastyczne, muzyczne, czytelnicze, sportowe. Efektem pracy kółek są
wyjazdy na liczne konkursy i przeglądy artystyczne, olimpiady
sportowe, z których nasze dzieci zawsze przywożą nagrody.
Dodatkowym atutem naszej placówki jest zabezpieczenie dowozu busami
do szkoły i ze szkoły do domu. Dzieci objęte są również opieką
w świetlicy. Większość dzieci korzysta ze stołówki szkolnej,
gdzie ma możliwość zjedzenia pełnego obiadu. Uczniowie korzystają z wyjazdów
na wycieczki turystyczno- krajoznawcze, wyjścia do
kina i teatru. Utrzymujemy ścisłe kontakty ze środowiskiem
lokalnym i współpracujemy z instytucjami, rodzicami naszych uczniów,
szkołami ogólnodostępnymi i innymi placówkami opiekuńczymi.
MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY
PODSTAWOWEJ
Uczeń szkoły
podstawowej kończąc edukację w szkole będzie wyposażony w następujące
umiejętności, wiadomości i sprawności:
* ma
opanowaną technikę czytania i pisania w zakresie możliwym do osiągnięcia,
* ma wiadomości dotyczące najbliższego środowiska społecznego i
przyrodniczego,
* rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami matematycznymi,
potrafi zastosować je w życiu codziennym (liczenie, mierzenie,
posługiwanie się pieniędzmi, stosunki przestrzenne, czasowe,
rozpoznawanie brył geometrycznych),
* zna granice Polski, szanuje symbole narodowe, umie zaśpiewać
hymn, zna daty najważniejszych świąt narodowych,
* zna położenie swego miasta na mapie Polski, potrafi wymienić ważne
miejsca i zabytki regionu pszczyńskiego,
* rozumie pojęcie patriotyzmu i szanuje dorobek poprzednich pokoleń
,zna elementy gwary i tradycji śląskiej,
* zna święta, kojarzy je z odpowiednimi tradycjami, potrawami,
dekoracjami, pieśniami,
* pamięta o ważnych świętach rodzinnych, zna swoje pochodzenie,
potrafi określić pokrewieństwo,
* potrafi radzić sobie w różnych sytuacjach,
* zna położenie różnych instytucji i urzędów, potrafi się w
nich zachować, korzystać z ich usług (dworce PKS, PKP, poczta,
bank itp.)
* zna zasady bezpieczeństwa na drodze, w domu i szkole stara się
je przestrzegać,
* zna zasady higieny i kultury osobistej,
* umie odpowiednio zachować się przy stole kulturalnie i
estetycznie jeść,
* potrafi samodzielnie przygotować prosty posiłek,
* zna zasady racjonalnego odżywiania,
* potrafi racjonalnie rozplanować dzień,
* stara się dbać o porządek w miejscu pracy,
* ma poczucie estetyki i piękna,
* posiada umiejętność współżycia w grupie i nawiązywania
kontaktów społecznych,
* ma wiedzę o tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,
* rozumie potrzebę wypoczynku, zna sposoby relaksu i organizacji
czasu wolnego, umiejętnie korzysta z masmediów (TV, komputer, gry
telewizyjne i komputerowe),
* ma potrzebę aktywnego uczestnictwa w kulturze : kino, koncerty,
festyny itp.
* wie co to jest nałóg, zna szkodliwy wpływ używek na zdrowie,
zna skutki picia alkoholu. palenia papierosów, odurzania się,
* ma poczucie odpowiedzialności prawnej,
* zna regulamin szkolny, stara się do niego dostosować,
* zna ważne telefony alarmowe, wie gdzie udać się po pomoc,
* czuje potrzebę kontaktu z przyrodą i wie, że należy o nią dbać
i ją szanować,
* chce aktywnie uczestniczyć w zajęciach sportowych, zna zasady
zdrowej rywalizacji i kulturalnego kibicowania,
* potrafi się prawidłowo komunikować drogą komunikatów
werbalnych i pozawerbalnych,
* dostrzega różnice między ludźmi i toleruje ich mimo odmienności,
* potrafi cieszyć się sukcesami i stara się spokojnie znosić
porażki,
* utożsamia się ze szkołą.
|