PRZEWODNICZĄCA:
WERONIKA GRZYWA
ZASTĘPCA: DOMINIK ZIENTEK
ZASTĘPCA: ANETA CZERWIŃSKA
Zatwierdzony i przyjęty Uchwałą Rady
Pedagogicznej 6 października 2009 roku
Regulamin Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół
nr 3 Specjalnych im. Janusza Korczaka w Pszczynie.
§
1. Działalność Samorządu.
1.
Samorząd Uczniowski
jako jedyny reprezentant ogółu uczniów może przedstawiać Radzie
Rodziców, Radzie Pedagogicznej lub Dyrektorowi Szkoły wnioski i
opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych,
które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego
treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i
zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością
rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do wydawania i redagowania własnej gazetki szkolnej i
informowania o swojej działalności na tablicy informacyjnej w
szkole,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,
sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z Dyrektorem
Szkoły.
2.
Swoje cele Samorząd realizuje poprzez:
1) zapoznawanie uczniów z bieżącymi informacjami z życia szkoły
poprzez stałe aktualizowanie gazetki samorządowej i ewentualne
wydawanie swojego pisma oraz regularne apele szkolne,
2) organizowanie uroczystości szkolnych zgodnie z kalendarzem
imprez,
3) przeprowadzanie imprez urozmaicających życie szkoły:
dyskotek, konkursów, wycieczek, spotkań, itp. dla wdrażania do
kulturalnego spędzania czasu wolnego,
4) uczestnictwo w akcjach na rzecz pomocy dzieciom,
5) uczestnictwo organów Samorządu w zebraniach i informowanie
uczniów o ich przebiegu,
6) kształtowanie właściwych postaw i aktywności w życiu
społeczności szkolnej poprzez organizowanie dyżurów uczniowskich
(na korytarzach w czasie przerw, pomocy paniom sprzątaczkom)
oraz udział uczniów w działalności Sądu Koleżeńskiego mającego
na celu kształtowanie umiejętności publicznej oceny czynu
kolegi, koleżanki oraz doskonalenie umiejętności odróżniania
dobra od zła.
§ 2. Kształt Samorządu
-
Samorząd Uczniowski Zespołu Szkół nr 3 im. Janusza Korczaka
w Pszczynie tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
-
Samorząd jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów szkoły.
-
Głównymi organami Samorządu są: Przewodniczący Samorządu,
Zarząd.
§
3. Przewodniczący Samorządu
-
Przewodniczący Samorządu Szkoły Podstawowej wybierany jest
przez Zarząd, zaś Przewodniczący Samorządu szkół
gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych wybierany jest przez
ogół uczniów klas w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.
-
Kadencja Przewodniczącego trwa 1rok.
-
Przewodniczący jest głównym reprezentantem ogółu uczniów.
§
4. Zarząd
-
Zarząd składa się z uczniów wybranych spośród całej
społeczności uczniowskiej.
-
W skład Zarządu wchodzi po dwóch reprezentantów z każdej
klasy szkoły podstawowej, klas gimnazjalnych i
ponadgimnazjalnych.
-
Wybory Zarządu są prowadzone pod nadzorem wychowawców klas.
-
Członkami Zarządu mogą zostać jedynie uczniowie szkoły. W
chwili odejścia ze szkoły, uczeń przestaje być członkiem
Zarządu.
-
W przypadku, gdy Zarząd nie jest w stanie podjąć decyzji ze
względu na równy podział głosów za i przeciw, prawo głosu
przysługuje opiekunowi Samorządu.
-
Do głosowania uprawnieni są wszyscy uczniowie.
-
Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego
oraz dwóch Zastępców Przewodniczącego.
§
5. Opiekun Samorządu
-
Opiekun
pełni funkcję doradczą Samorządu Uczniowskiego.
-
Opiekun uczestniczy we wszystkich zebraniach Samorządu.
-
Opiekun uczestniczy we wszystkich formach działalności
Samorządu.
-
Opiekun Samorządu jest jedyną osobą, która w uzasadnionych
przypadkach może zwolnić uczniów z zajęć lekcyjnych w
związku z działalnością Samorządu.
§
6. Zebrania Samorządu
-
Zebrania
Samorządu odbywają się przynajmniej raz na dwa miesiące.
-
Przewodniczący ma prawo (na wniosek własny, opiekuna,
członka Zarządu) do zwołania specjalnych zebrań Zarządu.
-
Zarząd ma obowiązek zorganizowania zebrania na początku roku
szkolnego (ustalenie planu pracy na bieżący rok szkolny,
uchwalenie regulaminu).
-
Zarząd ma obowiązek zorganizowania wspólnego zebrania pod
koniec roku szkolnego (podsumowanie pracy, wnioski do
dalszej pracy).
§ 7. Sposób dokumentowania działalności Samorządu.
-
Opiekun Samorządu ma obowiązek protokołowania wszystkich
posiedzeń.
-
Dokumentację Samorządu prowadzi opiekun Samorządu.
§
8 .Postanowienia inne
-
Opiekun
Samorządu na wniosek przewodniczącego lub członka Zarządu
może przedstawić Radzie Pedagogicznej lub Dyrektorowi Szkoły
wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w
szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw ucznia.
-
Samorząd może opracować opinie o pracy nauczyciela, jeżeli o
taką opinię zwróci się Dyrektor Szkoły.
-
Istotne decyzje Samorząd powinien konsultować z opiekunem
Samorządu, Dyrekcją Szkoły i Radą Pedagogiczną w celu
uzyskania ich aprobaty.
-
Zarówno przewodniczący Samorządu jak i Zarząd upoważniony
jest do reprezentowania całej młodzieży i delegowania swych
członków do rozmów z Dyrektorem Szkoły.
-
Samorząd może uzyskiwać dochody z materiałów wtórnych,
środków przekazanych przez sponsorów i innych.
-
Działalność Samorządu musi być zgodna z przepisami o
systemie oświaty i Statutem Szkoły.
§
9. Postanowienia końcowe
-
W każdej klasie wychowawca jest zobowiązany do zapoznania
uczniów z Regulaminem Samorządu Szkolnego.
-
Regulamin Samorządu jest dostępny wszystkim uczniom szkoły:
Plan Pracy Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 7, Zasadniczej
Szkoły Zawodowej nr 4, Szkoły Przysposabiającej Do Pracy w
Zespole Szkół nr 3
im. Janusza Korczaka w Pszczynie
rok szkolny 2015/2016
Cele:
Aktywizowanie życia społecznego w szkole.
Kształtowanie zainteresowań działalnością społeczną.
Kształtowanie umiejętności planowania działalności, współpracy i
współdziałania.
Uczenie się samodzielności, aktywności, organizacji życia
kulturalnego w szkole i środowisku.
Kształtowanie nawyków efektywnego współdziałania w zespole i
pracy w grupie (liczenie się z potrzebami innych, gotowość
wzajemnej pomocy, tolerancja, szacunek dla niepełnosprawności,
podporządkowanie się interesom zbiorowym, ofiarność dla
zespołu).
Kształtowanie umiejętności organizowania i kulturalnego
spędzania wolnego czasu.
kształtowanie gotowości podejmowania obowiązków i
odpowiedzialności za ich realizację.
Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
I.
Organizacja pracy Samorządu Uczniowskiego.
1.
Opracowanie planu pracy SU na cały rok.
2.
Wybory samorządów klasowych
3.
Przeprowadzenie wyborów do Zarządu oraz przewodniczącego SU.
4.
Organizowanie zebrań członków Samorządu Uczniowskiego.
5.
Stałe prowadzenie gazetki ściennej Samorządu
Uczniowskiego.
6. Przygotowywanie
apeli szkolnych – informowanie uczniów o sprawach bieżących,
rozstrzyganie konkursów, przyznawanie nagród, analiza tablicy
postaw uczniowskich – udzielenie pochwał i upomnień na forum
szkoły.
Przypominanie:
·
zasad bezpieczeństwa,
·
przypominanie o dbałości o ład i estetykę sal lekcyjnych, toalet
i korytarzy, przypominanie o przestrzeganiu zasad kulturalnego
zachowania się na lekcjach, w czasie przerw, na terenie szkoły
i poza nią.
-
Uczestnictwo w pracach szkoły. Kształtowanie
odpowiedzialności za podejmowane zadania. Dbałość o mienie
szkolne i bezpieczeństwo w szkole.
-
Działalność SU według opracowanego planu.
-
Uaktualnianie Regulaminu SU (w razie potrzeby).
3.
Zapoznanie ze statutem szkoły, regulaminem
ucznia, regulaminem SU, informowanie o podejmowanych akcjach,
informowanie uczniów o konkursach i imprezach, omawianie z nimi
sposobów przygotowania oraz realizacji konkursów i imprez,
omawianie spraw bieżących.
-
Współpraca SU z Dyrekcją szkoły, wychowawcami,
pracownikami obsługi i administracji, innymi
organizacjami.
-
Integracja społeczności szkolnej. Kształtowanie postawy
społecznej, koleżeńskiej, opiekuńczej. Wyzwalanie inicjatyw
i pomysłowości uczniów.
1.
działalność rozrywkowa:
a)
imprezy klasowe (wg planów wychowawców klas i samorządów
klasowych)
i ogólnoszkolne
·
dyskoteki,
·
przygotowywanie akademii, pomoc i uczestnictwo w akademiach,
·
apele,
·
bal
karnawałowy.
2.
działalność artystyczna:
a)
organizowanie konkursów plastycznych zakończonych wystawką prac,
3.
akcje charytatywne:
a)
„Góra Grosza”,
4.
organizowanie konkursów, wystaw.
Harmonogram:
wrzesień:
-
ustalenie planu działań na cały rok,
-
organizacja kampanii wyborczej, tworzenie plakatów
kandydatów
-
wykonanie gazetki SU informującej o wyborach do nowych władz
SU,
-
zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami,
-
przeprowadzenie wyborów do SU,
-
zebranie nowego Samorządu Uczniowskiego,
-
apel,
-
pomoc w organizacji obchodów „Dnia Chłopaka”,
październik:
-
przygotowanie akademii z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
-
przeprowadzenie konkursu plastycznego „Portret Pracownika
Szkoły”,
-
przygotowanie gazetki SU z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
-
prezentacja na gazetce prac plastycznych przedstawiających
pracowników szkoły,
-
apel.
listopad
-
Niepodległości,
-
przygotowanie gazetki SU na temat odzyskania
niepodległości,
-
przygotowanie i zorganizowanie zabawy
andrzejkowej dluczniów gimnazjum, zasadniczej szkoły
zawodowej i szkoły przysposabiającej do pracy,
-
apel.
grudzień:
-
udział w akcji „Góra grosza”,
-
przygotowanie gazetki SU z okazji Świąt
Bożego Narodzenia,
-
apel.
styczeń:
-
przygotowanie plakatów informujących o
szkolnej zabawie karnawałowej,
-
pomoc w organizacji szkolnej zabawy
karnawałowej,
-
przeprowadzenie konkursów na najciekawszą
fryzurę i niezwykły makijaż w trakcie zabawy karnawałowej,
-
apel.
luty:
marzec:
-
pomoc w organizacji obchodów Dnia Kobiet,
-
pomoc w przeprowadzeniu rekolekcji szkolnych,
-
przygotowanie gazetki SU dotyczącej dnia Kobiet i rekolekcji
szkolnych,
-
apel.
kwiecień:
maj:
-
przygotowanie gazetki SU z okazji Uchwalenia
Konstytucji 3 maja,
-
pomoc w organizacji konkursów w ramach
„Słonecznego Tygodnia”,
-
przygotowanie gazetki SU na temat
„Słonecznego Tygodnia”,
-
czynny udział w Święcie Szkoły,
-
apel.
czerwiec:
-
pomoc w organizacji obchodów Dnia Dziecka,
-
zorganizowanie dyskoteki na zakończenie roku
szkolnego,
-
pomoc i udział w akademii na zakończenie roku
szkolnego,
-
pożegnanie klas kończących etap edukacyjny,
-
Podsumowanie pracy Samorządu Uczniowskiego.
Opiekun Samorządu Uczniowskiego G, ZSZ, SPDP:
Jolanta Świętek