Wycieczka do Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach

05-12-2018

W dniu 4 grudnia 2018 roku uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce do Katowic. Wyruszyliśmy z dworca w Pszczynie, jak się okazało dla niektórych uczniów była to nie lada przygoda, ponieważ była to ich pierwsza przygoda z pociągiem. W Przystanku Historia Instytutu Pamięci Narodowej znajdującej się blisko dworca uczestniczyliśmy w ciekawej lekcji prowadzonej przez Ryszarda Mozgola- naczelnika Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Katowicach. Temat zajęć: „ Polskie drogi do Niepodległości 1914-1918” – został przedstawiony w przystępny i zajmujący sposób. Ciekawa lekcja historii spotkała się z dużym zainteresowaniem. Uczniowie mieli okazję poznać wiele faktów historycznych związanych z naszym regionem, aktywnie uczestniczyli w części warsztatowej. Otrzymaliśmy wiele cennych materiałów wspomagających naukę historii.

Następnie przeszliśmy przez pilnie strzeżone centrum miasta do Muzeum Śląskiego, ponieważ rozpoczął się szczyt klimatyczny ONZ , miasto jest patrolowane przez wielu policjantów, nawet tych poruszających się konno. Bezpiecznie dotarliśmy do Muzeum Śląskiego gdzie zwiedzaliśmy bogatą kolekcję polskiej sztuki dawnej i współczesnej, galerię plastyki nieprofesjonalnej, śląskiej sztuki sakralnej, kolekcję scenografii teatralnej i filmowej oraz multimedialną, interaktywną wystawę „Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów”, stanowiącą opowieść o Górnym Śląsku od czasów najdawniejszych do przełomu 1989 roku. Uczniowie chętnie korzystali z eksperymentów artystycznych oraz gier multimedialnych.

Powrót kolejami śląskimi oraz korzystanie z takich dobrodziejstw cywilizacji jak ruchome schody również stały się cenną częścią tej wycieczki edukacyjnej. Wróciliśmy zmęczeni ale zadowoleni z przeświadczeniem, że podróże kształcą.