Celem nauczania i wychowania w szkole podstawowej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną jest przygotowanie uczniów do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym zgodnie z ich możliwościami oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci. Program nauczania jest dostosowany do możliwości intelektualnych dzieci, służy usprawnieniu niezaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych, korygowaniu nieprawidłowości rozwojowych i rozwijaniu uzdolnień uczniów. Organizacja procesu dydaktyczno- wychowawczego obejmuje 2 etapy. Pierwszym etapem edukacyjnym jest kształcenie zintegrowane w klasach I- III. Na drugim etapie w klasach IV- VIII przechodzi się do nauczania blokowego, gdzie stosujemy ścisłą korelację międzyprzedmiotową.
Szkoła oferuje również wiele zajęć wspierających proces dydaktyczny:
- Zajęcia rewalidacyjne:
- usuwające wady wymowy,
- usprawniające techniki szkolne
- korygujące wady postawy
- terapia Integracji Sensorycznej
- trening EEG biofeedback
- terapia Warnkego
- muzykoterapia
- trening słuchowy metodą Tomatisa
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- porady i konsultacje
- zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- warsztaty terapeutyczne
- zajęcia z logopedą
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
W szkole działają różnorodne koła zainteresowań takie jak: plastyczne, muzyczne, czytelnicze, sportowe. Efektem pracy kółek są wyjazdy na liczne konkursy i przeglądy artystyczne, olimpiady sportowe. Dodatkowym atutem naszej placówki jest zabezpieczenie dowozu busami do szkoły i ze szkoły do domu. Dzieci objęte są również opieką w świetlicy. Większość dzieci korzysta ze stołówki szkolnej, gdzie ma możliwość zjedzenia pełnego obiadu. Uczniowie korzystają z wyjazdów na wycieczki turystyczno- krajoznawcze, wyjścia do kina i teatru. Utrzymujemy ścisłe kontakty ze środowiskiem lokalnym i współpracujemy z instytucjami, rodzicami naszych uczniów, szkołami ogólnodostępnymi i innymi placówkami opiekuńczymi.
Model absolwenta szkoły podstawowej
Uczeń szkoły podstawowej kończąc edukację w szkole będzie wyposażony w następujące umiejętności, wiadomości i sprawności:
- ma opanowaną technikę czytania i pisania w zakresie możliwym do osiągnięcia,
- ma wiadomości dotyczące najbliższego środowiska społecznego i przyrodniczego,
- rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami matematycznymi, potrafi zastosować je w życiu codziennym (liczenie, mierzenie, posługiwanie się pieniędzmi, stosunki przestrzenne, czasowe, rozpoznawanie brył geometrycznych),
- zna granice Polski, szanuje symbole narodowe, umie zaśpiewać hymn, zna daty najważniejszych świąt narodowych,
- zna położenie swego miasta na mapie Polski, potrafi wymienić ważne miejsca i zabytki regionu pszczyńskiego,
- rozumie pojęcie patriotyzmu i szanuje dorobek poprzednich pokoleń ,zna elementy gwary i tradycji śląskiej,
- zna święta, kojarzy je z odpowiednimi tradycjami, potrawami, dekoracjami, pieśniami,
- pamięta o ważnych świętach rodzinnych, zna swoje pochodzenie, potrafi określić pokrewieństwo,
- potrafi radzić sobie w różnych sytuacjach,
- zna położenie różnych instytucji i urzędów, potrafi się w nich zachować, korzystać z ich usług (dworce PKS, PKP, poczta, bank itp.)
- zna zasady bezpieczeństwa na drodze, w domu i szkole stara się je przestrzegać,
- zna zasady higieny i kultury osobistej,
- umie odpowiednio zachować się przy stole kulturalnie i estetycznie jeść,
- potrafi samodzielnie przygotować prosty posiłek,
- zna zasady racjonalnego odżywiania,
- potrafi racjonalnie rozplanować dzień,
- stara się dbać o porządek w miejscu pracy,
- ma poczucie estetyki i piękna,
- posiada umiejętność współżycia w grupie i nawiązywania kontaktów społecznych,
- ma wiedzę o tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,
- rozumie potrzebę wypoczynku, zna sposoby relaksu i organizacji czasu wolnego, umiejętnie korzysta z masmediów (TV, komputer, gry telewizyjne i komputerowe),
- ma potrzebę aktywnego uczestnictwa w kulturze : kino, koncerty, festyny itp.
- wie co to jest nałóg, zna szkodliwy wpływ używek na zdrowie, zna skutki picia alkoholu. palenia papierosów, odurzania się,
- ma poczucie odpowiedzialności prawnej,
- zna regulamin szkolny, stara się do niego dostosować,
- zna ważne telefony alarmowe, wie gdzie udać się po pomoc,
- czuje potrzebę kontaktu z przyrodą i wie, że należy o nią dbać i ją szanować,
- chce aktywnie uczestniczyć w zajęciach sportowych, zna zasady zdrowej rywalizacji i kulturalnego kibicowania,
- potrafi się prawidłowo komunikować drogą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych,
- dostrzega różnice między ludźmi i toleruje ich mimo odmienności,
- potrafi cieszyć się sukcesami i stara się spokojnie znosić porażki,
- utożsamia się ze szkołą.