Wyjazd do Śląskiego Ogrodu Zoologicznego i na Stadion Śląski 7 grudnia 2019 r.

Wyjazd na Stadion Śląski, do Parku Śląskiego i Śląskiego Ogrodu Zoologicznego w sobotę 7 grudnia 2019 r.

7 grudnia 2019 r. uczniowie naszej szkoły wraz panem przewodnikiem i naszymi opiekunami uczestniczyli w wyjeździe do Chorzowa do Parku Śląskiego, na Stadion Śląski i do Śląskiego Ogrodu Zoologicznego. W tym celu udaliśmy się na dworzec kolejowy w Pszczynie, aby pociągiem Kolei Śląskich dojechać do  Katowic, a następnie tramwajem z Katowic do Chorzowa. Pierwszym obiektem, który oglądaliśmy był Stadion Śląski, o którym pan przewodnik opowiadał wiele ciekawych rzeczy. Budowę stadionu rozpoczęta w 1951 r., a oddano do użytku 22 lipca 1956 r. Obiekt zbudowano z białego i czerwonego piaskowca oraz z betonu i granitu. W 1959 r. zamontowano na nim pierwsze w Polsce sztuczne oświetlenie elektryczne. W latach 1995-1001 miała miejsce przebudowa obiektu, a jej pierwszy etap zakończono w 1997 r. , a drugi w 2001 r. w 2007 zamontowano ogrzewanie płyty boiska, a także wymieniono murawę. W latach 2009-2017 dokonano gruntownej przebudowy stadionu, podczas której zamontowano zadaszenie, tor żużlowy zastąpiono bieżnią lekkoatletyczną oraz wybudowano dodatkowe piętro trybun, powstała wtedy nowa górna trybuna zachodnia, a na trybunie wschodniej wybudowane osobne wejścia do strefy VIP. W 2011 r. pękł  jeden z elementów konstrukcyjnych podtrzymujących ważące ponad 220 ton poszycie dachu. 1 października 2017 r. ponownie otwarto nowy, zmodernizowany obiekt. Obecnie jest to wielofunkcyjny stadion sportowy położony na terenie Parku Śląskiego, po modernizacji stadion posiada 54 378 miejsc, 85 000 miejsc.

Następnie udaliśmy się na spacer przez Park Śląski w kierunku Śląskiego Ogrodu Zoologicznego. Park Śląski jest miejskim parkiem Chorzowa, zajmuje obszar 620 ha, jest jednym z większych miejskich parków w Europie. Jego budowę rozpoczęto w 1951 r.

Później zwiedzaliśmy Śląski Ogród Zoologiczny położony w Parku Śląskim. Po wejściu bramą główną do ogrodu zoologicznego przechodzimy obok ziemno-wodnych wybiegów przeznaczonych dla pelikanów, flamingów oraz innych gatunków ptaków wodnych. Jest tam także domek z wyspą dla lemurów wari czerwonych. Dalej mijamy Mini Zoo, a w jego pobliżu zlokalizowane są wybiegi dla antylop: gnu brunatne, elandy, kobu i kudu wielkie. Dalej położony jest pawilon z wybiegiem dla tygrysów amurskich, a następnie idziemy główną aleją, przechodzimy obok wybiegów dla kuców oraz osłów Poitou. Dochodzimy do woliery dla ptaków, gdzie mieszkają żurawie stepowe, czaple i ptaki blaszkodziobe. Przechodzimy obok wybiegu dla sitatung sawannowych, czyli średniej wielkości ssaki parzystokopytne z rodziny wołowatych oraz wybiegu dla jeleniowatych. Później idąc skręcamy w prawo i docieramy do wybiegu dla słoni indyjskich i pawilonu słoniarni. Obok znajduje się Staw Kormoranów będący siedliskiem dla pelikanów. Obok stawu znajdują się teren wybiegu dla żyraf oraz wybieg dla antylop. Dalej z góry patrzymy na Skalną Kotlinę Dinozaurów, gdzie znajdują się rekonstrukcje wielkich gadów zamieszkujących Azję Centralną. Idąc dalej widzimy niedźwiedzie oraz różne gatunki kotów: irbisy, lwy i pantery perskie. Nieopodal spotykamy bizony, wielbłądy, zebry, wilki grzywiaste oraz owce grzywiaste. Wchodzimy do Pawilonu Antylop, gdzie możemy zobaczyć surykatki, małpy z grupy pazurkowców żyjące w Ameryce Południowej oraz wiele innych gatunków małp. Widzieliśmy też nosorożce białe oraz lamy. Później udaliśmy się do Pawilonu Małp, w którym oglądaliśmy różne gatunki małp oraz gady i papugi. Po wyjściu z pawilonu widzieliśmy środowisko życia wydr. Później obserwowaliśmy na wybiegu gepardy, a na innych wybiegach emu i kangury. W Pawilon Egzotyczny zamieszkują węże, kajmany, a także ptaki, a w pobliżu położony jest domek dla wari czarno-białych oraz dla lemurów. Nieopodal znajduje się akwarium z wieloma gatunkami ryb. Obserwowaliśmy też znajdujące się w wolierach różne gatunki ptaków, takie jak żurawie koroniaste, ibisy, sowy oraz woliery zamieszkałe przez rysie, karakale, hieny pręgowate, jeżozwierze i ostronosy oraz wybieg dla kóz, osłów, bocianów oraz gwanako.

Po wizycie w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym udaliśmy się do stacji kolejki Elka w lunaparku na terenie Parku Śląskiego i pojechaliśmy nią do stacji przy Stadionie Śląskim. Później pojechaliśmy tramwajem z Chorzowa do Katowic, a następnie pociągiem do Pszczyny, gdzie nastąpiło zakończenie wycieczki.