XVII Międzynarodowy Rajd Narciarsko Pieszy "Ku Źródłom Wisły" w sobotę 6 listopada 2021 r.

W słoneczną sobotę 6 listopada 2021 r., członkowie Szkolnego Koła PTTK wybrali się na XVII Międzynarodowy Rajd Narciarsko Pieszy "Ku Źródłom Wisły". Wczesnym rankiem pojechaliśmy pociągiem do Bielska-Białej Głównej, by później przesiąść się na autobus „Wispol” z dworca autobusowego w Bielsku-Białej do dworca autobusowego w Wiśle, gdzie przesiedliśmy się na autobus jadący z Cieszyna przez d. a. w Wiśle do Koniakowa Ochodzity, również „Wispol”. My wysiedliśmy na przystanku Istebna Kubalonka PKS, skąd udaliśmy się na przełęcz Kubalonkę, gdzie znajdował się punkt startowy rajdu. Tam też spotkaliśmy się z panem przewodnikiem, z którym poszliśmy trasą nr 1 o następującym przebiegu: PKS Istebna Kubalonka – zielonym szlakiem przez Głębiec (825 m n.p.m.) – dalej na Kozińce (775 m n.p.m.) – ulicą Spacerową do cmentarza na Gróniczku – później przez kładkę na Wiśle – następnie ścieżką na prawym brzegu Wisły – meta w „Dworku nad Wisłą” i kompleksu sportowego „Jonidło”. Po przywitaniu się z przewodnikiem beskidzkim i kierownikiem trasy nr 1 oraz zapisaniu się na starcie rajdu i dopełnieniu formalności rozpoczęliśmy naszą wędrówkę. Przez przełęcz Kubalonka przebiega czerwony Główny Szlak Beskidzki im. Kazimierza Sosnkowskiego, prowadzący od Ustronia w Beskidzie Śląskim aż do Wołosatego w Bieszczadach. Kubalonka jest położona na 31,5 kilometrze tego szlaku. Trakt ten liczy 496 km. Na Kubalonce wytyczone są narciarskie trasy biegowe o długości: 1 km, 2,5 km, 3 km, 5 km, 7,5 km. Znajdują się tam profesjonalnie przygotowane trasy do stylu dowolnego i klasycznego, spełniające wymogi FIS. Z tras na Kubalonce korzystają także biathloniści, biegacze oraz kombinatorzy norwescy. Z Kubalonki widoczne jest Wojewódzkie Centrum Pediatrii „Kubalonka”. Maszerowaliśmy przez Głębiec (825 m n.p.m.) – szczyt górujący nad potokiem Głębiczek i  Wisłą Głębce. Idąc szlakiem zatrzymaliśmy się obok tablicy poświęconej pamięci mjr. Adolfa Pilcha (1914-2000) cichociemnego :Góra”, „Dolina” dowódcy Zgrupowania Stołpecko-Nalibockiego Armii Krajowej. Tablica została wystawiona prze rodzinę i mieszkańców Wisły 22.05.2021 r. Dalej zielony szlak prowadził drogą przez osiedle Kozińce, nieopodal szczytu Koziniec (Kozińce) 975 m n.p.m. szczyt Kozińce, będący kulminacją grzbietu dzielącego dolinę Wisły od doliny Głębiczka. Stamtąd można było zobaczyć zabytkowy wiadukt kolejowy w Wiśle Łabajowie , w dzielnicy Głębce wybudowany w latach 1931 – 1933 podczas budowy linii kolejowej do Wisły. Jest to konstrukcja betonowa o długości 120 m oraz 25 wysokości. Obiekt posiada siedem przęseł. Dalej podążaliśmy szlakiem zielonym biegnącym ulicą Spacerową, a później przekraczając Wisłę dotarliśmy do „Dworku nad Wisłą”, gdzie była meta i zakończenie rajdu. Na mecie dostaliśmy pamiątkowy dyplom dla nasze drużyny „Turystów” oraz pamiątki, udaliśmy się też na przygotowany dla nas posiłek oraz ciepłą herbatą. Po wielu wrażeniach i z dobrym samopoczuciem poszliśmy w kierunku Dziechcinki, na przystanek w pobliżu stacji paliw Orlen położonej przy ul. 1 Maja, skąd autobusem Kolei Śląskich pojechaliśmy do Skoczowa, a ze Skoczowa również Kolejami Śląskimi do Pszczyny.