Gimnastyka korekcyjna

Szybki rozwój cywilizacji wpływa na tryb życia każdego dziecka, prowadząc do spadku udziału ruchu w jego życiu codziennym. Wpływa to często niestety niekorzystnie na prawidłowy jego rozwój. Dochodzi do obniżenia sprawności, wydolności fizycznej i odporności organizmu. Powoduje to również odchylenia od prawidłowej postawy ciała.

Poprawna postawa jest warunkiem prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego. Postawa zależy w dużej mierze od napięcia mięśni całego ciała. Obniżone napięcie mięśni są najczęstszą przyczyną wad postawy.

Postawa odzwierciedla także nasz stan zdrowia i samopoczucia. Stres, zmęczenie, choroby ale przede wszystkim złe nawyki (niewłaściwe siedzenie, stanie, podnoszenie ciężarów) mają na nią szkodliwy wpływ.

zdjęcie przedstawia ucznia wykonującego ćwiczenie na ławeczce podczas zajęć korekcji wad postawy

zdjęcie przedstawia ucznia wykonującego ćwiczenie na ławeczce podczas zajęć korekcji wad postawy

W dobrej postawie poszczególne jego odcinki zachowują harmonię we wzajemnym ułożeniu, zapewniają płynność ruchów i stabilność podporu z najmniejszym zużyciem energii. Każda zmiana ułożenia jednego odcinka względem drugiego wywołuje na drodze mechanizmów kompensacyjnych zmiany w odcinku sąsiednim.

Cechy prawidłowej postawy ciała:

  • proste ustawienie głowy;
  • barki obniżone, ustawione na jednym poziomie;
  • fizjologiczne wygięcia przednio - tylne kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej i prostykręgosłup w płaszczyźnie czołowej;
  • dobrze wysklepiona klatka piersiowa i płaski brzuch;
  • prawidłowe, symetryczne ustawienie miednicy;
  • proste kończyny dolne, wyprostowane w stawach kolanowych;
  • dobrze wysklepiona stopa

zdjęcie przedstawia uczniów podczas ćwiczeń z piłkami na zajęciach korekcji wad postawy

zdjęcie przedstawia uczniów podczas ćwiczeń z piłkami na zajęciach korekcji wad postawy

Każde odchylenie od cech uznanych za postawę prawidłową, właściwą danej kategorii wieku, płci i typu budowy nazywamy wadą postawy. Do najczęściej występujących wad postawy i nieprawidłowości u dzieci zalicza się:

  • plecy okrągłe
  • plecy wklęsłe
  • plecy okrągło – wklęsłe
  • plecy płaskie
  • skoliozy
  • klatkę piersiową lejkowatą i kurzą
  • kolana koślawe, szpotawe
  • wady stóp: płaskostopie, stopa płasko – koślawa, stopa wydrążona
  • odchylenia w ustawieniu głowy, szyi, barków
  • wadliwe ułożenie łopatek (asymetryczne, odstające)

Wady postawy znajdują się na czele listy chorób cywilizacyjnych. Bagatelizowanie zaburzeń postawy u dzieci w przyszłości może przynieść różnorodne powikłania chorobowe. Mogą one powodować zaburzenia w budowie i czynnościach wielu narządów i układów organizmu człowieka. Pogłębienie krzywizn kręgosłupa, może pogarszać wentylację płuc i utrudniać dopływ krwi do mózgu. Prosty kręgosłup, na skutek zbyt słabej amortyzacji może powodować mikrourazy głowy podczas chodzenia czy skakania. Skoliozy pogarszają wentylację płuc, powodują bóle międzyżebrowe, utrudniają pracę serca i wielu dużych naczyń krwionośnych. Płaskostopie i koślawe lub szpotawe kolana utrudniają długotrwałe stanie i chodzenie.

Ogólnie - wady postawy pogarszają warunki statyki ciała, powodują zwiększenie zużycia energii, bóle kręgosłupa, poczucie znużenia i nerwowość. Prawidłowa postawa kształtuje się do 18 roku życia, więc im szybciej zaczniemy korygować i zapobiegać wadom, tym lepiej.

zdjęcie przedstawia przyrząd do ćwiczeń w sali gimnastyki korekcyjnej

zdjęcie przedstawia przyrząd do ćwiczeń w sali gimnastyki korekcyjnej

Zasadniczym celem postępowania korekcyjnego jest likwidacja istniejącej wady lub zahamowanie jej rozwoju. Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane podczas zajęć ćwiczenia powinny być zawsze dobrane do rodzaju występującej wady oraz do realizowanych celów korekcyjnych i profilaktycznych.

Ćwiczenia muszą zapewniać możliwość wykonania ich przez dzieci z zachowaniem pozycji skorygowanej czyli bliskiej postawie prawidłowej. Dobierając ćwiczenia należy również uwzględniać wiek ćwiczących. W grupach dzieci młodszych powinna dominować forma ćwiczeń zabawowa i zadaniowa, a u starszych – forma ścisła.

Do głównych celów profilaktycznych i terapeutycznych gimnastyki korekcyjnej zaliczamy:

  • Zapobieganie wadom postawy u dzieci.
  • Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie ich o ile to jest możliwie do prawidłowego stanu lub zahamowanie ich dalszego rozwoju.
  • Wyrównanie zaburzeń w rozwoju motorycznym.
  • Kształtowanie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych pozycjach.
  • Zwiększenie ruchomości w stawach.
  • Zwiększenie siły mięśniowej (wytworzenie silnego gorsetu mięśniowego i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo - więzadłowej kręgosłupa).
  • Likwidacja dystonii mięśniowej poprzez rozciąganie mięśni przykurczonych i wzmacnianie w pozycjach skorygowanych mięśni osłabionych.
  • Doskonalenie koordynacji ruchowej.
  • Doskonalenie dysocjacji pomiędzy poszczególnymi częściami ciała (poprawa jakości wzorców motorycznych i kontroli posturalnej).
  • Zwiększenie wydolności układu oddechowego i sercowo - naczyniowego poprzez zwiększenie ruchomości klatki piersiowej i pojemności życiowej płuc.
  • Opanowanie przez dzieci podstawowych ćwiczeń korygujących wady postawy.
  • Zwiększenie ogólnej kondycji i sprawności ruchowej dzieci.
  • Wdrożenie dzieci do rekreacji ruchowej, troski o własne zdrowie oraz kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
  • Wszechstronny i harmonijny rozwój organizmu.

W naszej szkole zajęcia z zakresu Korekcji Wad Postawy są prowadzone w formach: grupowej (dla poszczególnych klas) i indywidualnej (z elementami rehabilitacji dla uczniów z większymi zaburzeniami statyki ciała).

Zajęcia są prowadzone przez fizjoterapeutów lub instruktorów gimnastyki korekcyjnej.

Podczas zajęć stosowane są następujące grupy ćwiczeń:

  • Ćwiczenia ogólnorozwojowe.
  • Ćwiczenia specjalne - korygujące określoną wadę
  • Ćwiczenia elongacyjne.
  • Ćwiczenia antygrawitacyjne.
  • Ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała.
  • Ćwiczenia oddechowe.
  • Ćwiczenia Klappa.

W ćwiczeniach korekcyjnych wykorzystywane są różne przyrządy i przybory w celu uatrakcyjnienia zajęć, zwiększenia motywacji do ćwiczeń, intensywności ćwiczeń, czy ułatwienia przyjmowania i utrzymywania pozycji skorygowanej.

zdjęcie przedstawia ucznia podczas zajęć gimnastyki korekcyjnej

zdjęcie przedstawia ucznia podczas zajęć gimnastyki korekcyjnej

Wyniki postępowania korekcyjnego są zróżnicowane i zależą od wielu czynników m. in. etiologii, rodzaju wady,wieku dziecka, intensywności ćwiczeń oraz motywacji do ich wykonania. U większości osób właściwie prowadzone ćwiczenia korekcyjne pozwalają na uzyskanie znacznej poprawy. Ćwiczenia ruchowe prowadzone systematycznie i ukierunkowane na postawę ciała przede wszystkim przyczynią się do poprawy stanu zdrowia młodego pokolenia.