Terapia logopedyczna skierowana jest na prawidłowy rozwój mowy dziecka, co wpływa na jego rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy, zaspokojenie potrzeby akceptacji i sukcesów, poczucie własnej wartości, budowanie więzi i kontaktów z rówieśnikami.
grafika abstrakcyjna z napisem "logopedia"
Zajęcia logopedyczne i korekcji wad mowy organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę; Zajęcia prowadzą logopedzi. Mogą one być prowadzone indywidualnie lub grupowo.
Zajęcia mają zazwyczaj określony przebieg, który ustalony jest wcześniej przez logopedę. Terapia jest zaplanowana tak aby przejść przez wszystkie etapy pracy prowadzące do poprawienia mowy. Oczywiście rodzaj ćwiczeń i charakter pracy ściśle dostosowany jest do zaburzeń z jakimi boryka się dziecko.
Na zajęciach logopedii wykonywane są przede wszystkich ćwiczenia artykulacyjne. Logopeda wprowadza do terapii także pracę nad usuwaniem wad wymowy, ćwiczenia oddechowe i fonacyjne. Ważne są także ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej i wyrazowej - najważniejsze ćwiczenia dykcji i ćwiczenia grafomotoryczne.
Nasza szkoła dysponuje dwoma gabinetami logopedycznymi i salą przystosowaną do terapii, Wyposażone są one w specjalistyczne multimedialne programy oraz inne pomoce terapeutyczne.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w grupach 2-3 osobowych. Kwalifikacja do zajęć terapii logopedycznej następuje na podstawie zaleceń orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, przesiewowych logopedycznych badań dzieci na początku roku szkolnego, wniosków nauczycieli lub rodziców.
Cel wiodący terapii to rozwój umiejętności werbalnego porozumiewania się z otoczeniem. Cele ogólne, realizowane na poziomie dostępnym dla ucznia to:
- Rozwijanie percepcji słuchowej - rozwijanie wrażliwości słuchowej i słuchu fizycznego, rozwijanie pamięci słuchowej, usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej;
- Rozwój komunikacji werbalnej - usprawnianie motoryki artykulacyjnej, rozwój słownictwa biernego (identyfikowanie przedmiotów, czynności, osób na obrazkach), ćwiczenie rozumienia pojęć podstawowych, reagowania na polecenia jedno i dwustopniowe; rozwój mowy czynnej (stymulacja gotowości do naśladownictwa dźwięków i komunikowania się z otoczeniem, trening podatności na bodźce audiowizualne, ćwiczenia artykulacyjne w oparciu o onomatopeje, holofrazy, wyrazy i zdania, nazywanie przedmiotów użytku codziennego, pokarmów, części garderoby, pojazdów i zwierząt oraz cech i czynności), rozwój kompetencji językowych, rozwijanie elementów prozodycznych mowy.
- Rozwijanie kompetencji społecznych w komunikacji werbalnej - zaznajamianie z normami społecznymi wypowiedzi i rozmowy; wygaszanie nieprawidłowych zachowań w tym zakresie, wspomaganie nauki czytania i pisania oraz terapia trudności w tym zakresie.
grafika abstrakcyjna