Terapia słuchowa metodą Warnkego

Fred Warnke opracował metodę, która polega na diagnozowaniu funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia i motoryki oraz na ćwiczeniu automatyzacji i ulepszeniu koordynacji pracy półkul mózgowych. Metoda kierowana jest do dzieci i osób dorosłych, u których występują trudności w zakresie czytania, pisania, mówienia i dysleksji. 

.....

zdjęcie przedstawiające ucznia wykorzystującego sprzęt podczas treningu słuchowego metodą Warnkego

Metoda Warnkego opiera się na przyczynach problemów, a nie na objawach. Wykorzystanie aparatury medycznej pozwala na przeprowadzenie diagnozy pozwalającej na trafne określenie problemów w zakresie przetwarzania na poziomie centralnym, ale także na sprawdzenie czy analizator wzrokowy i słuchowy pracują prawidłowo.

Czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności, które mogą przebiegać prawidłowo pod warunkiem, że są w pełni zautomatyzowane. Wszystko, co potrafimy robić automatycznie wydaje się łatwe i to właśnie automatyzacja czynności sprawia, że popełniamy mniej błędów.

Porównać można to do młodego kierowcy. Młody kierowca, który prowadzi samochód krótko po uzyskaniu prawa jazdy, jest tak bardzo skupiony na wykonywanych czynnościach, że obserwuje drążek zmiany biegów, przeszkadza mu radio samochodowe, jak również inne osoby siedzące i mówiące w samochodzie. Z biegiem czasu, osoba kierująca samochodem podejmuje działania automatycznie (słucha radia, rozmawia ze współpasażerami) - procesy kierowania samochodem zostały zautomatyzowane.

Przebieg metody

Podczas pierwszego spotkania przeprowadzany jest krótki wywiad na temat problemów dziecka w nauce. Jednocześnie, z wykorzystaniem odpowiedniej aparatury przeprowadzana jest diagnoza umożliwiająca określenie poziomu przetwarzania informacji słuchowych, wzrokowych i motorycznych przez układ nerwowy.

Za pomocą metody Warnkego można w atmosferze zabawy szybko sprawdzić czternaście różnych funkcji. Uzyskane dane mogą być porównywane ze standardowymi danymi innych dzieci (z odpowiednimi dla wieku normami) w celu znalezienia odchyleń lub nieprawidłowości.

Przeprowadzona diagnoza pozwala na stworzenie programu treningu automatyzacji funkcji podstawowych (wzroku, słuchu, motoryki) oraz na treningu lateralnym (który zmusza obie półkule mózgowe do współpracy).

  • Trening automatyzacji funkcji podstawowych (automatyzacja przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych) - w tym etapie dążymy do redukcji nieprawidłowości w zakresie funkcji podstawowych. Do treningu automatyzacji wykorzystywany jest Brain Boy®. Urządzenie zawiera zestaw programów treningowych przypominających gry, które usprawniają podstawowe funkcje przetwarzania spostrzeżeń w odniesieniu do zmysłu słuchu, wzroku i funkcji ruchowych.
  • Trening lateralny - powinien rozpocząć się w momencie osiągnięcia celów założonych w pierwszym etapie. Podczas procesu uczenia się obie półkule mózgowe powinny ściśle ze sobą współpracować. Koordynacja pomiędzy obiema półkulami odbywa się przy udziale ciała modzelowatego, struktury nerwowej, która umożliwia to połączenie. Trening lateralny przyczynia się do lepszej synchronizacji obu półkul przez aktywowanie istniejących, ale nieaktywnych włókien nerwowych. Charakterystyczne dla tej fazy jest cykliczne przemieszczanie się dźwięku z jednej strony na drugą w słuchawkach ćwiczącego. Trening lateralny odbywa się przy pomocy urządzenia zwanego Alpha Trainer. Podczas treningu czytania osoba ćwicząca słyszy dźwięk z płyty lub głos terapeuty, przemieszczający się w słuchawkach z jednej strony na drugą, a jego własny głos przeplata się z głosem terapeuty, tworząc tzw. huśtawkę akustyczną i jednocześnie zmuszając obie półkule mózgowe do intensywnego wysiłku i skoordynowanej aktywności. Do treningu lateralnego w tym urządzeniu wykorzystuje się specjalistyczne okulary oraz zestaw wysokiej jakości słuchawek i mikrofonów.

zdjęcie przedstawiające ucznia i terapeutę podczas treningu słuchowego metodą Warnkego 

Sprzęt do diagnozy i terapii metodą Warnkego wykorzystywany przez szkołę pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pozyskanych przez Stowarzyszenie "Razem", działające przy Zespole Szkół nr 3 Specjalnych w Pszczynie.

Więcej informacji o metodzie Warnkego można uzyskać pod adresem: