Terapeutyczny wpływ zajęć rytmicznych, śpiewu, gry na instrumentach czy słuchania muzyki jest silny i obejmuje wiele sfer. Zajęcia muzykoterapeutyczne usprawniają percepcję słuchową i wzrokową, motorykę a także sprzyjają koordynacji tych sfer.
grafika przedstawiająca roześmiane dzieci i nuty
Doskonaląc poczucie rytmu wpływa się na eliminację niezborności i niezręczności w zakresie motoryki dużej. Ruch przy muzyce oraz gra na instrumentach pozwala na odreagowanie napięć, daje możliwość radosnego spontanicznego wyżycia, przechodząc z czasem do uporządkowanych, przemyślanych układów rytmicznych i tanecznych. Słuchanie muzyki i nauka piosenek sprzyja usprawnianiu dyspozycji umysłowych, takich jak: zapamiętywanie, zdolność koncentracji uwagi, spostrzeganie i refleks.
Zajęcia muzykoterapii relaksują i dają dużo radości, korygując w ten sposób zaburzenia sfery emocjonalnej.
Czym zajęcia różnią się od lekcji muzyki? Uczniowie nie są oceniani a aktywność muzyczna nie jest nastawiona na zdobywanie określonych umiejętności, tylko na radość i swobodę przeżywania.
zdjęcie przedstawiające grupę uczniów podczas zajęć muzykoterapii
Podsumowując, podczas zajęć muzykoterapii:
- usprawnia się percepcję słuchową, koncentrację uwagi, rozwija pamięć;
- wspomaga się rozwój ruchowy dziecka;
- kształci się orientację przestrzenną;
- rozwija się zdolności komunikacyjne oraz aktywizuje mowę;
- zmniejsza się napięcie mięśniowe, rozwija się umiejętność relaksacji;
- pozwala się na odreagowanie emocji;
- rozwija się wyobraźnię muzyczną, umiejętności oraz estetyczną wrażliwość na muzykę;
- zachęca się do różnorodnych form aktywności muzycznej;
- rozbudza się zamiłowanie do indywidualnego i zbiorowego śpiewu połączonego z ruchem i grą na instrumentach;
- uczniowie mają szansę na odniesienie sukcesów;
- przygotowuje się uczestników terapii do prezentowania swoich osiągnięć w szkole i poza nią.
zdjęcie grupy uczniów podczas zajęć muzykoterapii - zabawy z apaszkami