Trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych

Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne i komunikacyjne przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów z cechami autyzmu oraz uczniów mających trudności w wyrażaniu swoich emocji, w przejawianiu akceptowalnych społecznie postaw i zachowań oraz mających trudności w komunikowaniu się.

grafika przedstawiająca parę ludzi siedzących naprzeciwko siebie

grafika przedstawiająca parę ludzi siedzących naprzeciwko siebie

Głównym celem zajęć jest rozwijanie wiedzy i umiejętności związanych z rozumieniem sytuacji społecznych oraz wypracowanie strategii postępowania w różnorodnych sytuacjach trudnych dla ucznia. Pozostałe cele to:

  • poszerzanie zasobu słownictwa i umiejętności komunikacyjnych,
  • zachęcanie do nawiązywania interakcji z rówieśnikami i osobami dorosłymi,
  • rozwijanie świadomość własnego ciała i własnej osoby,
  • ograniczanie zachowań niepożądanych i stereotypowych,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych potrzeb i emocji oraz podejmowania decyzji.

Metody i techniki pracy:

  • Elementy Treningu Umiejętności Społecznych;
  • Założenia Teorii Umysłu;
  • Obrazkowe historyjki społeczne;
  • Piktogramy i PCSy;
  • Elementy Dramy;
  • Elementy Arteterapii;
  • Uczenie sytuacyjne;
  • Rozwijanie umiejętności konwersacji słownej;
  • Czynności i zabawy naśladowcze – obserwowanie dorosłego czy rówieśnika i próby naśladowania.

Stosowane środki terapeutyczne:

  • Gry edukacyjne;
  • Karty pracy;
  • Karty emocji;
  •  Zdjęcia przedstawiające ludzi w różnych sytuacjach społecznych;
  • Płyty DVD ze scenkami społecznymi;
  • Dialogi, komiksy;
  • Historyjki obrazkowe

zdjęcie przedstawia karty emocji

karty emocji

Oczekiwane efekty zajęć:

  • Uczeń będzie częściej inicjował kontakt z rówieśnikami w sposób akceptowany społecznie.
  • Uczeń będzie się komunikował z innymi i na miarę możliwości prowadził rozmowy.
  • Uczeń będzie lepiej panował nad swoim zachowaniem w sytuacjach trudnych.
  • Uczeń zaakceptuje odmowę w różnych sytuacjach społecznych.
  • Uczeń będzie rozumiał różne sytuacje społeczne, będzie potrafił się w nich odnaleźć.