Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne i komunikacyjne przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów z cechami autyzmu oraz uczniów mających trudności w wyrażaniu swoich emocji, w przejawianiu akceptowalnych społecznie postaw i zachowań oraz mających trudności w komunikowaniu się.
grafika przedstawiająca parę ludzi siedzących naprzeciwko siebie
Głównym celem zajęć jest rozwijanie wiedzy i umiejętności związanych z rozumieniem sytuacji społecznych oraz wypracowanie strategii postępowania w różnorodnych sytuacjach trudnych dla ucznia. Pozostałe cele to:
- poszerzanie zasobu słownictwa i umiejętności komunikacyjnych,
- zachęcanie do nawiązywania interakcji z rówieśnikami i osobami dorosłymi,
- rozwijanie świadomość własnego ciała i własnej osoby,
- ograniczanie zachowań niepożądanych i stereotypowych,
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych potrzeb i emocji oraz podejmowania decyzji.
Metody i techniki pracy:
- Elementy Treningu Umiejętności Społecznych;
- Założenia Teorii Umysłu;
- Obrazkowe historyjki społeczne;
- Piktogramy i PCSy;
- Elementy Dramy;
- Elementy Arteterapii;
- Uczenie sytuacyjne;
- Rozwijanie umiejętności konwersacji słownej;
- Czynności i zabawy naśladowcze – obserwowanie dorosłego czy rówieśnika i próby naśladowania.
Stosowane środki terapeutyczne:
- Gry edukacyjne;
- Karty pracy;
- Karty emocji;
- Zdjęcia przedstawiające ludzi w różnych sytuacjach społecznych;
- Płyty DVD ze scenkami społecznymi;
- Dialogi, komiksy;
- Historyjki obrazkowe
karty emocji
Oczekiwane efekty zajęć:
- Uczeń będzie częściej inicjował kontakt z rówieśnikami w sposób akceptowany społecznie.
- Uczeń będzie się komunikował z innymi i na miarę możliwości prowadził rozmowy.
- Uczeń będzie lepiej panował nad swoim zachowaniem w sytuacjach trudnych.
- Uczeń zaakceptuje odmowę w różnych sytuacjach społecznych.
- Uczeń będzie rozumiał różne sytuacje społeczne, będzie potrafił się w nich odnaleźć.